I begynnelsen av mars presenterte Facebook sin største endring i designet til nyhetsstrømmen siden de lanserte dagens Facebook-tidslinje. Den siste tiden har jeg vært heldig å få teste ut det nye designet, og det er bare å se frem til et ryddigere, mer moderne og nyttigere nyhetsstrøm. Gled dere!

Tar mobildesign til desktop
Stadig flere brukere benytter (hele 2/3 av norske Facebook-brukere) Facebook via mobilen eller nettbrettet sitt. Dette har Facebook tatt hensyn til når de lanserer det den nye nyhetsstrømmen, for her lånes det mye fra designet til mobilversjonen og Facebook-appene.

Bilder og videoer blåses opp, mer luft imellom oppdateringene og statusoppdateringene er gjort rikere og mer spennende (når du foretar check-ins, hører på Spotify, legger til venner eller liker sider).

På venstre side er verktøylinjen justert på slik at den inkluderer tilgjengelige venner og den beryktede nyhets-tickeren er blitt flyttet og avspist med en linje. Høyresiden av nyhetssiden er i det hele tatt blitt mye renere, tickeren er borte og erstattet med en spennende nyhetsfunksjon.

Dette er 5 endringer jeg liker best ved det nye designet:

1) Større bilder – Bildeteksten er blitt lagt inn i bildet og størrelsen på bildene er blitt blåst opp. Dette gjør at bildene kommer til sin rett og nyhetsstrømmen ligner mer et fotoalbum, og den bildestrømmen som er kjent fra Instagram.

2) Segmentering – dette er virkelig en «treat», som får deg til å bruke mer tid innepå Facebook. Denne funksjonen har erstattet nyhets-tickeren øverst ipå høyre side. Her kan du enkelt lete opp informasjon basert på egendefinerte lister eller pre-definerte kategorier (bilder, musikk, grupper, etc).  Musikkdelen har virkelig blitt bra. Her samles all musikk du liker, du mottar musikkanbefalinger basert på det du hører på av musikk (Spotify), blir tipset om kommende musikk-events basert på dine og dine venners musikksmak. Dette er bare en smakebit på hva vi kan forvente oss av graph-search, og det er både nyttig og relevant.

 

3) Mest-delt funksjon  – jeg følger en del magasiner og aviser og «most shared» fra disse sidene dukker nå opp som samleposter i nyhetsstrømmen. Nyttig da jeg hele tiden holder meg oppdatert på de siste trendene eller hva folk finner populært på de ulike nettstedene jeg følger.

4) Musikk og video – Hva folk hører på av musikk har fått mye større plass i nyhetsstrømmen, noe som gjør at du i større grad får lyst til å oppdage dine venners musikk, og så ser det langt bedre ut enn tidligere. Video-thumbnails er blitt langt større enn tidligere. Her er det interessant å se at videoer som lastes direkte til Facebook og fra Vimeo får en langt større thumbnail enn videoer fra YouTube.

5) Check-ins og page likes – Informasjons som tidligere har blitt oppfattet som støy og uinteressant er nå design-messig blitt spritet opp. Når du sjekker inn et sted så dukker kart og bilde (hvis tilgjengelig) fra stedet opp – akkurat slik det gjøres på mobilversjonen. Når du og dine venner liker en side kommer det også opp en hyggelig preview av sidens «cover-bilde». Begge deler er med på å gjøre aktivitetene dine mer interessante og informative.

Hva med graph-search?
I tillegg til ny tidslinje jobber Facebook med å lansere «graph-search» en funksjon som enkelt lar deg lete opp informasjon på din egen tidslinje, interesser blant dine venner eller folk i nærheten, steder eller steder folk har besøkt. Mulighetene er mange, og med dette ønske Facebook å invitere inn «social» i søk ved hjelp sin enorme informasjonsdatabase de sitter på. I den versjonen jeg har fått testet er graph search ikke aktivert, så dette er noe som muligens kommer senere eller muligens ikke. Når er det bare Facebook som vet.

I mellomtiden er det bare å glede seg til å teste et ryddigere, mer moderne og nyttigere nyhetsstrøm på Facebook.

Espen Thoresen

Skrevet av Espen Thoresen

Jobb: Engagement Director i Opera Software
Interesser: Over snittet interessert i digitale medier, glad i mennesker og skogen.

Publisert: 31/3-13

Kategori: Bruk

Fikk du noe ut av dette?

Skrevet av Espen Thoresen - 31/3-13

Jobb: Engagement Director i Opera Software
Interesser: Over snittet interessert i digitale medier, glad i mennesker og skogen.

Har du noe på hjertet?
Kom med det her!